Fyra anledningar till att ta med träningen på weekendresan

Dagens gästblogginlägg kommer från Daniel Rydén som både gillar att träna och att resa. En perfekt kombination tycker han. Här delar han med sig av varför man ska packa ner träningskläderna när man är ute och reser. Till vardags bloggar Daniel på dryden.se.
Träning är bra grejer och bara för att det vankas en weekend eller semester någonstans så behöver ju inte det betyda träningsuppehåll. Nästan tvärtom faktiskt, för om det är någon gång som det kan vara pepp att dra ut på till exempel ett löppass så är det ju när det finns nya vyer att köra passen till.
Löpning är ju dessutom en ganska enkel träningsform för det enda som behövs är, så länge det inte är smällkalla vintern, ett par skor och tunna kläder,
Här är mina fyra främsta skäl till att packa ner träningskläder i handbagaget eller resväskan.

1. Ett morgonpass förgyller frukosten

Jag är ingen morgonmänniska men att sticka ut tidigt och innan frukost är ändå något jag uppskattar stort, när jag väl lyckats släpa mig ur sängen vill säga. Lite kallare och klarare luft, lugnare i trafiken om man tar en joggingrunda inne i stan och så får man även se det lite mer vardagliga vakna till liv innan turiststråken är fullproppade med människor.
Dessutom, efter duschen, så väntar en hotellfrukost som förhoppningsvis smakar ytterligare lite bättre när hungern krupit på under löppasset. Tips: vätskeladda gärna kvällen innan så du inte står helt barskrapad. Passet blir både roligare och effektivare då.
01_geneve

Genéve, en septembermorgon

2. Upptäck stadsdelar, våga ta omvägar

Att ta en joggingrunda är ett perfekt sätt att upptäcka dolda pärlor i lite raskare takt. För mig, som gärna springer redan uppmätta sträckor hemma, blir det här som att komma ur bekvämlighetszonen en aning. På okända marker blir det kvarter för för kvarter, minut för minut.
Det kan bli allt från den lummiga och lugna Rembrandtparken i Amsterdam och Genéves vackra strandpromenad till att förvilla sig in i Milanos finanskvarter och knappt hitta tillbaka. De här upptäcksfärderna kan med andra ord bli svettiga på flera sätt men också fyllda med nya upptäckter!
03-nerja-beach

En av spanska Nerjas många stränder. En väldigt kuperad och rolig stad att springa i!

3. Träningskläder tar ingen plats

Så länge det inte är en vinterresa är ju det där med träningskläder ett icke-problem. De är så tunna att de bara är att rulla ihop och tar vare sig plats eller väger mer än några gram. De går till och med ner i handbagaget utan att det vållar några större bekymmer.
Skorna är väl det som kan ställa till det men en lämplig skoväska/påse löser problemet. Har man en ryggsäck som handbagage så är det bara att fästa skorna på utsidan. På min väska har jag spännen på undersidan, vilket är perfekt.
Mitt handbagage som ofta är mitt enda bagage. Rymmer lätt en uppsättning funktionskläder för träningspass.

Mitt handbagage som ofta är mitt enda bagage. Rymmer lätt en uppsättning funktionskläder för träningspass.

4. Nya marker i träningsappen

Jag är en kartnörd. Det är fakta. Ett träningspass i löparskorna utan min Garmin-kompis på handleden är inget riktigt träningspass. Lätt överdrivet kanske men en lite sanning ligger det allt i det och jag älskar att se mina pass utplacerade på kartan.
Än roligare blir det när de sprids över världen och jag i efterhand kan gå in och se var i Milano det var vi sprang vilse eller hur lång strandpromenaden i Genève faktiskt är. Plus lite andra mer eller mindre intressanta detaljer.
05-amsterdam-gpsklocka

GPS-klockan är alltid med.

Med andra ord – det finns många skäl till att hålla igång med träningen även på korta resor och det kanske ger den pepp som behövs när det börjar kännas slentrianmässigt och tråkigt på hemmaplan!

1 comment

  1. Pingback: Mitt gästinlägg hos Travellink | Traveler's Edition

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *