Travelblog Travellink icon
Travelblog Travellink
  •   4 min. läsning
Foto: Shutterstock

Det är tidigt på torsdagsmorgonen och vi har tagit oss till Skavsta. Snart flyger vi till Biarritz. Dottern har fått en surfresa, långweekend, med Surfakademin till Biarritz i födelsedagspresent. Jag följer så klart med :). För något år sedan lyssnade jag på Peter Sahlberg, en av grundarna av Surfakademin, som pratade om surfing som meditativt. Att surfa är att vara närvarande och då bestämde jag mig att surfing är något som jag ska testa.

”När jag surfar är jag totalt närvarande. Blicken av en pitbull men jag är avslappnad.
Ena sekunden meditativt och nästa totalt fokus”

– Peter Sahlberg i Stil i P1 juni 2013

Runt lunch har vi anlänt till Biarritz och checkat in på respektive hotell. Jens Holmer, den andra grundaren av Surfakademin, står där i sina träskor, baggy jeans och ulltröja och frågor oss alla deltagare vad vi har för mål med helgen. Några har surfart förut och ska ta en obruten våg. Andra, som jag, har inte surfat alls och vill bara komma upp och stå på brädan.

Jens och gänget har kollat upp vindar och vågor för att det ska bli rätt förutsättningar för oss och vi hoppar in i ett antal folkabussar som har ett antal surfbrädor på taken och åker iväg mot Spanien. Tydligen är vågorna i den delen av Baskien mer gynnsamma just denna dag.

På väg mot surfvågorna genom Baskien. Vi fick både sol och regn på vår resa men vädret hindrade oss inte från att hänga i vågorna.

Vi åker genom ett underbart Baskien, berg, dalar och hav. Väl framme parkerar vi  på en lugn gata i Zarautz. Vi tar på oss våtdräkter och bär varsin surfbräda ner till stranden. Vi ska surfa på longboards.

På stranden delas vi in i olika grupper beroende på erfarenhet. Vi får veta att det är viktigt att brädan sitter fast i en rem på den fot vi kommer ha längst bak på brädan samt att vi ska hålla händerna över huvudet om vi trillar av och snurrar runt i vattnet för att undvika att få ett slag i huvudet av brädan. Sedan går vi igenom de grundläggande delarna av surfingen.

Det handlar om att paddla. Att paddla snabbt så en ligger före vågen och så ställer sig upp och åker med. Givetvis måste även upphoppet vara snabbt. Så vi tränar på att paddla och hoppa upp på en fiktiv bräda på stranden i sanden. Paddla, paddla, paddla och så armarna i armhävningställning och ett hopp där ena foten sätts framför den andra, lätt böjda ben och armarna som vingar som håller balansen.

Stranden i Zarautz.

Jens visar hur en ska bära brädan för att smälta in i surfgemenskapen och vi bär alla vår bräda och går ut i vattnet. Vi paddlar och paddlar. Vi får hjälp med farten genom att surflärarna skjuter på bräden när vågen kommer för att vi ska ha mer fart och ligga rätt när vi försöker ställa oss upp. Vattnet är inte så varmt men vi kör på. När vågorna börjar bli sämre går vi tillbaka till bilarna och där och då stannar vi upp i mellanrummet. Våtdräkter tas av. Brädor väntar på att lastas på. Vi hänger på gatans fik och bara är.

På gatan i Zarautz i mellanrummet.

På vägen tillbaka till Biarritz stannar vi i San Sebastián och äter tapas på restaurangerna i gamla stan. Vi promenerar bland gränder i den ljumma kvällen och njuter.

Utifrån väderprognosen har det bestämts att vi ska träffas vid halv åtta nästa morgon för att bege oss till en surfstrand. Frukost köper vi på saluhallarna i Biarritz. Det är underbart att gå runt och köpa ostar, bröd, skinka, kaffe, jordgubbar och en jos med sting. Under de tre dagar som vi surfar åker vill åter till Zarautz samt stränder runt Biarritz. Jag kommer upp på vitskummet (steg ett).

Jag surfar!! Men ska fokuset inte ligga framåt istället för neråt...
Jag surfar!! Men ska fokuset inte ligga framåt istället för neråt…

Jag snurrar runt i vågorna som om jag vore i en torktumlare. Jag sitter på surfbrädan och väntar på rätt våg. Jag kämpar mig igenom vågorna vid stranden för att komma längre ut där surfvågorna finns. Jag ger inte upp. Att surfa är en blandning av lugn, fokus och att inte ge upp. Nästa gång kommer jag upp på vågen. Nästa våg är den perfekta så jag ligger kvar och väntar på den.

I Biarritz finns många restauranger vid saulhallen och längs stranden. Det är bara att botanisera. Sista kvällen åker vi tillsammans till restaurangen l’Hétéroclito där vi äter magisk tonfisk. Restaurangen är väl värd ett besök både för maten och för utsikten. L’Hétéroclito ligger i Guéthary som är en grannby till Biarritz.

Restaurangen l'Hétéroclito i Guéthary.
Restaurangen l’Hétéroclito i Guéthary.

Förutom surfing och mat blev det en joggingrunda för mig längs strandpromenaden i Biarritz. Härligt att springa tidigt på tomma gator i främmande städer. Det ger en annan bild av en stad att se den vakna upp.