Travelblog Travellink icon
Travelblog Travellink
  •   4 min. läsning

Jag och min syster bestämde oss för att backpacka runt i Latin Amerika under 3,5 månader. Vi började i Bolivia och slutade i Mexico. Innan vi drog iväg fick jag varningar från alla håll och kanter. Jag var inte klok som skulle åka till alla dessa farliga länder.

DCIM103GOPRO
Emelie Persson med sin syster. Här paddlar de Stand up paddle board i Taganga – en otroligt rofylld sport.

Efter att ha fått samma reaktion från varje person jag berättade om resan för, så blev jag såklart bara mer och mer nervös. Var det här en helt bisarr idé?

Vi hade gjort en galant resa genom Bolivia, Peru och Ecuador och så var det dags att ta sig in i
Colombia. Vår släkt hade bett oss att skippa Colombia helt och hållet och ville att vi skulle flyga över
landet. Jag var lite nervös för att resa i landet, eftersom även Ecuadorianer hade berättat om hur farligt det kunde vara. Men det mesta vi hörde från backpackers och lokala var hur underbart landet var, och att det var allas favoritland.

DCIM103GOPRO
Badar i en lervulkan, i El Tunco.

”Det visade sig vara helt sant”.

Colombia – vilket land! Av alla 10 länder vi reste genom så ligger Colombia helt klart på plats nummer ett på min lista. Vi tog oss över gränsen från Ecuador via Ipiales och blev rekommenderade att inte ta nattbuss upp till Cali för att bussarna kunde bli rånade då. Vi åkte såklart under dagtid, och på hela sträckan blev vi stannade ett tiotal gånger av polis som kom in på bussarna för passkontroller. De var klädda i militärkläder och hade stora hagelgevär på ryggen.

Det var lite skumt och skrämmande när vi blev stoppade de första gångerna, men sedan insåg vi att vi var helt trygga på den där farliga vägen. Det var ju jättebra att de hade kontroller för att undvika att något skulle kunna hända och se så att allt gick rätt till.

20141202_0037
Vackra colombianska kvinnor i Cartagena.

Vi upplevde hur otroligt trevilga Colombianerna var väldigt tidigt. Redan på den där bussen var det en
äldre man som tog hand om oss under resan. Deras spanska är ganska långsam så det var mycket
lättare att förstå den än i de tidigare länderna.

När vi kom fram till slutstationen i Cali var det mörkt. Busschauffören frågade oss vart vi skulle, och ville skjutsa oss med bussen till vårt hostel för han tyckte inte att vi skulle gå ensamma på gatorna. Detta hände vid ytterligare ett tillfälle. Var brukar chaufförerna på lokalbussarna skjutsa dig till dörren utanför ditt hostel? Tydligen i Colombia!

unnamed (2)
En häst i Salento som bär på kaffebönor.

En kväll när vi hade varit på stranden i Cartagena och skulle ta bussen tillbaka så var vi tvungna att gå på bakgator i mörkret. Två äldre lokala damer såg oss och ändrade deras direktion för att gå mot oss.De sa åt oss att vi var på väldigt farliga områden och att de nu skulle gå tillsammans med oss till bussen så att ingenting skulle hända. De väntade med oss tills bussen kom.

Folk var hur trevliga som helst, de vakade över oss och trots att även de menade att det var farligt på många ställen så kunde vi aldrig uppleva det där farliga, eftersom alla de vänliga alltid kom och visade oss vägen.

unnamed (3)
Cartagena by night.

Vi fick höra att colombianerna vill vända sitt dåliga rykte. Eftersom landet inte är lika farligt längre så vill de verkligen ta hand om turisterna som kommer dit för att de inser att vi är bra för deras land. Därför är de överbevakande och extremt trevliga och väldigt intresserade av att veta vad vi är för några.

unnamed (1)
Salento.

Medellin är den coolaste staden jag har besökt. Jag är inte jätteförtjust i städer, men Medellin skulle jag kunna bo i! Färgglada barer i reggaestil, ett skytrain som går igenom hela dalen med bergen som ligger runt om, gondoler som ingår i tågsystemet som går upp till slumområdena och det finns till och med en lång rulltrappa utomhus inom systemet.

unnamed
Färgglatt i Medellin.

Karibiska kusten är fantastisk, dykningen är bra och Tayrona National Park har Sydamerikas finaste stränder. Salento är ett kaffedistrikt med magiska vyer med palmer bland molnskog. Minca har fantastiska vattenfall och hemtrevliga hostel där man äter hemlagad middag med personalen.

Strand i Tayrona National Park.

Colombia har en intressant historia och det är billigare än båda sina grannländer Ecuador och Panama. Men framför allt, colombianerna är det trevligaste folkslaget jag har träffat!

Ett svar på “Emelie Persson – ”Colombia ligger helt klart som nummer 1 på min lista”

1. Vad roligt att du tyckte om Colombia! Tack så mycket för dina fina ord om oss. Det finns allt i Colombia, detta land har mycket att erbjuda och jag hoppas att ni åker tillbaka igen. Alla är alltid välkomna i Colombia :’)